Ontdek

Tentoonstelling Kleurrijk Wit

Van 16 maart tot en met 16 juni is in Museum Stad Appingedam de tentoonstelling Kleurrijk Wit te zien. Een tentoonstelling over ‘wit’. Wat moet je je daarbij voorstellen? Nou… in ieder geval géén witte wanden, waartegen alle – met name oude – witte voorwerpen grauw lijken. Nee, er is bewust gekozen voor een gekleurde achtergrond, zodat alle tinten wit goed uitkomen.

Want als je zoveel witte voorwerpen bij elkaar ziet, is één aspect heel duidelijk: wit is kleurrijk.

Of het nu gaat om de antieke witte tegeltjes uit Friesland, de zogenaamde witjes, of om schelpen met parelmoer: er zijn er geen twee helemaal hetzelfde. Dat maakt wit boeiend in de beeldende en toegepaste kunst: het past zich aan. Daarnaast heeft wit vele symbolische betekenissen gekregen in onze cultuur in de loop van de tijd: van zuiverheid, maagdelijkheid, hygiëne, puurheid, onschuld, schoonheid, harmonie en rust. Terwijl wit in Azië bijvoorbeeld de kleur van rouw is. Kortom, wit vertelt zijn eigen verhaal. Geniet van de vele schakeringen van wit en kijk vanaf nu met andere ogen naar… WIT.

mrt 16 2024 - jun 16 2024

Gehele dag